Salgsvilkår

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Tjensvold AS, Breigata 21, 4006 Stavanger, Hei@tjensvold.no, 95 49 16 20, organisasjonsnummer 930 916 323, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

Ved å godta salgsbetingelsene bekrefter kjøperen at han / hun har fylt 18 år og at han/hun kan inngå juridisk bindende avtaler. 

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

For nettbutikken er avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Pris og Betaling

Alle kjøp på Nettsiden og i butikken skjer i norske kroner (NOK). Prisene inkluderer merverdiavgift, med mindre annet er oppgitt. Evt. fraktkostnader ved netthandel kommer i tillegg. 

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Kjøp i nettbutikken kan betales via Vipps. 

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen. 

I nettbutikken er det to valg for levering – hent i butikk eller hjemlevering. 

Dersomvelg kjøperer å hente varene i vår butikk i Breigata 21, Stavanger, vil kjøper få en bekreftelse på SMS når varene er klare for henting. 

Ved hjemlevering vil varer bestilt før kl. 14 bli levert hjem samme dag mellom kl. 17-20. Varer bestilt senere leveres neste dag mellom kl. 17-20. Kjøper du for over 1.200 kroner kan levering avtales nærmere og leveres til ønsket tidspunkt. Hjemlevering gjelder i utgangspunktet innenfor den gamle kommunegrensen til Stavanger, Randaberg og Sola (postnummer: 4005-4029, 4031-4034, 4041-4052, 4055-4058, 4070-4073, 4077, 4083, 4085). 

Vi tilbyr også hjemlevering samme dag til Sandnes, Klepp og Time for bestillinger over 1.500 kroner- ta kontakt dersom dette er aktuelt.

I enkelte tilfeller vil varer være bestillingsvarer og leveringstiden kan være opp til 10 dager. Dersom varene ikke er på lager vil du få beskjed om dette. 

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. Rett til å utøve angreretten forutsetter at forsegling eller emballasje ikke er brutt etter levering. Angreretten er unntatt fra matprodukter og andre varer med kort holdbarhet eller er av en art som ikke egner seg for retur.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Melding bør skje skriftlig på mail til hei@tjensvold.no. Angrefristen begynner å løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

9. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Reklamasjonsretten omfatter varer som er mangelfulle i henhold til gjeldende forbrukerlovgivning. Hvis det er noen feil ved varene du har mottatt eller dersom noe mangler, må du kontakte Tjensvold AS på hei@tjensvold.no så snart som mulig etter at feilen er oppdaget. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. 

Når varen det er reklamert på er returnert og Tjensvold har godkjente klagen, vil kjøpsbeløpet for varen bli kompensert . Tilbakebetaling vil vanligvis gjøres innen 14 dager. Tjensvold forbeholder seg retten til å avvise en reklamasjon dersom Tjensvold finner at varene ikke er mangelfulle etter gjeldende forbrukerlovgivning. 

Tjensvold gjør kjøperen oppmerksom på at det vil være unntak på visse matvarer som kjøpes i nettbutikken. Dette gjelder dersom varene trenger kald oppbevaring og varen har blitt dårlig fordi kjøperen ikke har hentet varen som avtalt eller ikke vært hjemme ved avtalt tid for hjemlevering. 

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

10. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.